tiistai 16. huhtikuuta 2013

Unelmien viikko Alanyassa ohi

Ensimmäinen kunnon ulkomaanmatkani on nyt sitten ohi. Viikko tuli vietettyä ihanan aurinkoisessa, värikkäässä ja lämpimässä Alanyassa, joten paluu kylmään ja harmaaseen Suomeen oli hieman haikeaa.. Mutta hyvät muistot jäi, tuli tutustuttua ihaniin uusiin ihmisiin, ja varmaa on ainakin se, että joskus vielä matkustan uusiksi Alanyaan! Alanya vei sydämeni kyllä täysin :3 Ja pahoittelut, että vasta nyt julkaisen tämän postauksen, mutta oon ollut nyt vähän laiskalla tuulella Suomeen palattuani ja muutenkin tän tekeminen kesti aika pitkään, sillä koitin n. 1000 kuvan joukosta valita sellaisia sopivia :D

Tosiaan viikko sitten aikaisin sunnuntaiaamuna lähdettiin siis ajelemaan kohti Kuopion lentokenttää isäni, hänen kaverinsa ja siskoni kanssa. Lentokentällä tehtiin lähtöselvitykset ja odoteltiin parisen tuntia ja yhdentoista maissa päästiin koneeseen. Istuin erään suomalaisen vanhemman pariskunnan vieressä, olivat oikein mukavia mitä nyt lentomatkan aikana tuli juteltua. Lentomatka kului yllättävän nopeasti ja näin ensikertalaiselle se oli huisin jännää :o Oli vaan jotenkin hassua ajatella olevansa nyt pilvien päällä ja laskeutuessa kaikki talot ja maatilat näyttivät vaan joltain pienoismalleilta :3

Kuopiosta lähdössä isipapan kanssa
Maisemia Suomesta noustessa ja Turkkiin laskeutuessa

Antalyaan saavuimme ehkä joskus 3-4 aikoihin, en muista tarkkaan. Siellä sitten mentiin Deturin bussiin ja matkalle kohti Alanyaa. Bussimatkan osalta kaikki ei mennyt ihan nappiin, alkuun nimittäin lähtö viivästyi jonkun odottelun takia ja sitten kuski joutui jäämään selvittelemään jotain asiaa varmaan puoleksi tunniksi johonkin ihme tietulliin. No mutta viivästyneestä bussimatkasta huolimatta illemmasta päästiin sitten viimeinkin hotellillemme, joka oli Kleopatra Dreams Beach hotel. Ja oli muuten nimensä arvoinen hotelli, parempaa ei nimittäin olisi osannut toivoa! :3

Hotelli oli All inclusive ja erittäin kaunis ja viihtyisä kaikin puolin! Henkilökunta oli todella mukavaa, palvelu pelasi ja en kyllä keksi oikein mitään moittimisen aihetta :D Nälkään ei tarvinnut kuolla, sillä ruoka oli 4 kertaa päivässä saatavilla _erittäin_ kattavasta noutopöytävalikoimasta kaikkine ruokine, leipine, salaattineen ja jälkiruokineen. Janonkin yllättäessä juomia sai hakea ilmaiseksi pitkin päivää hotellin tiskiltä tai hotellin rantabaarista. Rannalle matkaa oli joku 60 metriä, ainoastaan tien ylitys ja siellähän se! Huoneemme oli toisessa kerroksessa ja sieltä oli näkymä sivukadulle, mutta myös merelle ja takana oleville kukkuloille.

Kuvia hotellista
Sisäuima-allas & kuntosali
Hamam, eli turkkilainen kylpy/sauna :> Itse en kyllä käynyt siinä, mutta iskä ainakin kävi
Hotellihuoneemme (:
Illasta altaalla

Ensimmäinen ilta meni lähinnä hotelliin ja huoneeseen tutustuessa ja matkaväsymystä potiessa. Maanantai oli sitten hieman pilvinen ja sateinen päivä. Kuva otettu parvekkeeltamme ^. Maanantaiaamusta lähdimme Maininki -nimiseen rantaravintolaan kuuntelemaan Deturin infotilaisuutta, jonka jälkeen hyppäsimme Deturin bussiin ja lähdimme opastetulle kaupunki- ja maisemakierrokselle. Käytiin tutustumassa yhteistyökumppanien paikoissa, eli eräässä mattoliikkeessä, koruliikkeessä ja optikkoliikkeessä, minkä jälkeen ajoimme Damlatas -luolan luokse.

Damlatas -luola oli siis hyyyvin vanha tippukiviluola jossa oli upean näköistä! Siellä sisällä ilma oli sellaista kosteaa ja jotenkin tosi raskasta. Luolavierailun jälkeen jatkettiin vanhan linnoituksen lähelle kukkulalle ihailemaan maisemia. Sieltä sitten laskeuduttiin ja jatkettiin bussilla kaupungin takana sijaitseville kukkuloille, jossa meillä oli syönti. Kaupunkikierros oli ihan mukava ja teki Alanyaa tutummaksi, mutta Deturin osalta homma ei taas oikein pelannut niin mallikkaasti kuin olisi voinut. Muuten kaikki kyllä sujui ihan hyvin, mutta viimeisessä paikassa, missä oli tarkoitus syödä, saimme siskon kanssa odotella ruokaamme 30-40 min ja kaikki muut olivat ehtineet mennä jo bussiin odottelemaan kun viimeiset saivat ruokansa. Liian myöhään olivat ilmoittaneet tulijoiden määrän.. No mutta pahiten ne nälkäiset mummot taisivat siellä valitella.
Mattokaupan esittelyssä. Hyvin luonnistui myyjältä suomen kieli ja RAKASTAN tapaa kuinka he esittivät asiat ja esittelivät mattoja ja niiden historiaa :D! Ihana esitys kerta kaikkiaan! Huumorilla höystettyä mukavaa katseltavaa ja kuunneltavaa :D
Tommosen maton mä tarviin! Mattokaupan "ihmematto", jonkun elukan nahkaa. Tyyppi kaatoi matolle cokista ja sai täysin putsattua sen vain painelemalla talouspaperilla :D

Tuommoiset sitten saatiin yli puolen tunnin odottelun jälkeen :D Joku letun tapainen, jossa sisällä ruohosipulia ja juustoa. Oli kyllä ihan hyvää ja yllättävän täyttävää :)
Katsastamassa rantaa

Iltakävelyllä ollessamme sain Kebab -nimisen linnun päähäni. Lisäksi kyseinsen baarin työntekijä Jack Sparrowksi esittäytynyt mies näytti meille taikatemppuja. Oli TOSI outoa päästä itse olemaan mukana taikatempussa, kun yleensä tyytynyt vain katsomaan ja ajatellut, että kuitenkin tuo toinen on mukana juonessa. Mun piti ottaa punainen pallo käteeni, sulkea se nyrkkini sisään ja kun avasin taas käteni, niitä palloja vaan tursusi siitä :D NIIN hassua, käden ollessa kiinni ei tuntenut mitään erikoista, mutta avatessa niitä vaan sitten ilmaantui :D

Sitten alkuviikosta oli Turkkilainen ilta, jossa pääsin osalliseksi johonkin hienoon "seuraa johtajaa"-leikkiin, jossa piti tehdä kaikki liikkeet ja ölähdykset turkkilaisten perässä ::D Lopussa ilmeeni suoritettua viimeinen tehtävä, eli pusu tuon ruotsalaisperheen isukin otsalle:DDD

Ruokaaomnom!! Hotellin valokuvaajan ottama kuva, skannatessa tuo reuna meni jotenki hassusti :D Ps. korvikset ja paita ostettu Turkista :3
Jokunen kuva annoksista/jälkiruuista pitkin viikkoa :D
Kiertelemässä tiistaibasaareja ja maalaismarkkinoita. Voitte vaan uskoa, että basaareja kierrellessä tai kaupungilla kävellessä en saanut olla mm ah ihanana suomalaisena blondina rauhassa sisäänheittäjiltä :D Aina hirveästi ihmisiä huutelemassa perään jotain "heii tyttö tule tänne" tai jotain vastaavaa. Ehkä paras oli orjallisesti suomisanakirjaa noudattaneet basaarikauppiaat, jotka huusivat perääni "TULE TÄNNE BLONDI-KANA, SUOMI-KANA!" :DD

Ja outoa, miten hyvin ihmiset muistivat minut, jos olin vaikka kerran kävellyt jostakin :D Tosin, Alanyassa turistikausi ei ole vielä kunnolla alkanut, joten ihmisiäkään ei siellä niin hirveästi vielä liiku, joten se ehkä selittääkin. Haha ja se oli aika pelottavaa, että iskä ja hänen kaverinsa olivat etsineet minua ja siskoa kaupungilla ja kyselleet basaarimyyjiltä ulkonäköämme kuvaillen, ovatko nähneet meitä. Sitten seuraavana päivänä kuljimme niiden basaarien lähellä, missä iskä oli kysellyt ja eräs oli tunnistanut minut ulkonäkökuvauksen perusteella ja huusi perääni "SUSA!!" :DD hämmennyin hieman.
Melko lähellä hotelliamme oli kaksi Heikin baaria, joten pitihän sitä aikaa mennä niihinkin tappamaan :D Iskä ja kaverinsa ainakin viihtyivät melko hyvin, tuolla kun pärjäsi ihan hyvin suomen kielellä kun asiakaskuntakin koostui lähinnä suomalaisista :D Täytyy kyllä sanoa, että turkkilaisissa baareissa on viikon kokemuksen perusteella ihanaa henkilökuntaa! Ihmiset olivat erittäin asiakasystävällisiä ja ihanan veikeitä "kiusantekijöitä" :D Huumoria ei näiltä kavereilta ainakaan puuttunut!

Muuten päivät menivätkin aika lailla saman kaavan mukaan. Aamusta saatoimme käydä jossakin, esimerkiksi keskiviikkona kävimme ostoskeskus Alanyumissa. Sitten lounaalle takaisin hotellille, jonka jälkeen rannalle tai hotellin altaalle ottamaan aurinkoa. Auringonpalvontaa pari-3 tuntia, jonka jälkeen päiväkahvit ja illasta vielä kaupungille käväisemään baareissa ja kuppiloissa.
R.I.P. aurinkolasit, jotka aalto nielaisi

Ehkä maailman mukavimmat aamutossut :D Ei uskoisi tuollaisista läpysköistä.

Torstaina mentiin sitten taksilla ylös tuonne linnoituksille. Ei ostettu lippuja "sisälle", mutta kierreltiin sitten kävellen ympäriinsä ja katseltiin maisemia mitä näkyi. Oli kyllä upean näköistä! Tulipahan vähän lenkkeilyäkin sitten siinä kun laskeuduttiin jonkin matkaa kävellen alas tuolta kukkulalta, ennen kuin hypättiin taksin kyytiin. Taksilla kulkeminen tuli muuten erittäin tutuksi tuon reissun aikana, nimittäin Turkissa taksilla liikkuminen on erittäin halpaa, ainakin jos muistaa sanoa kuskille että laittoihan mittarin päälle :D

Merirosvolaivoja :OO!!

Maisemia matkan varrelta linnoitukselta laskeutuessa.
Ja iltapäivän viettoa jälleen biitsillä :> Haha, rantabaarin työntekijä (varmaan 40v mies) oli ihan rakastunut muhun :DD Se aina tuli kyselemään kuulumisia, kun tilasin juoman, se jäi pitelemään siitä kiinni samalla kun itsekin otin siitä kiinni ja katsoi silmiini niin rakastuneesti :DD Sitten jos menin kävelemään rannalla, hän huusi perääni "SUSAA!" :D Ja eräs iltapäivä kun kiertelimme vain kaupungilla siskoni kanssa ja iskä meni kaverinsa kanssa kahdestaan rannalle, oli tämä mies kysellyt isältäni, missä Susa on :DD Iskä jaksoi vitsailla, että pitäisköhän mun käydä vuokraamassa rantatuolitkin, niin saattaisin saada kunnon alennuksen :D
Siivoojien tekemät ihanat päivien piristykset & taideteokset :3
Suosikkikuppilani, f@cebook cafe-restaurant-bar, jonne eksyimme facebookriippuvuuteni takia ensimmäisen kerran jo joskus tiistaina. Hyvä että eksyttiinkin, sillä henkilökunta paikassa oli ihan huippua! Sellaisia samalla tosi mukavia, mutta myös hieman leikkisiä ja ilkikurisia :D Luvattiin tuolloin tulla käymään vielä uudestaankin, mutta suunnitelmat aina muuttuivat, joten päästiin vasta loppuviikosta käymään siellä. Mutta sittenpähän käytiin parikin kertaa moikkaamassa vielä tyyppejä ennen lähtöä :)
F@cebook cafen täyteläinen cappuccino ja kakku c:
Ihana lapsi! Kahvilan työntekijä Deniss toi sen vaan mulle syliin :3 Kysyin lapselta, puhuuko hän suomea, vastaukseksi sain "En" :D
Musta tuli f@cebook -kahvilabaarin uus työntekijä..tai ainakin oppityttö :D Työpaikkakin olisi tiedossa, jos Alanyaan päättäisin muuttaa :D Elvis, Alanyabestikseni ♥:D Haha, hauskaa muuten miten monet ihmiset keihin tutustuttiin, osasivat sanoa suomeksi HERRANJUMALA ja he hokivat sitä sitten :D Kuulemma oli hauskan kuuloinen sana.
Tämmösen cocktailin Elvis loihti c: Oli muuten tosi hyvää! Ei oikein kuvassa näy, mut se juoman väri vaihtui asteittain alhaalta ylöspäin punaisesta oranssin ja keltaisen kautta vihreään :D (Eivätkä edes olleet kalliita o_o)

Auringonlaskua Kleopatra beachilta käsin

Käytiin viimeisenä iltana hyvästelemässä Heiknbaarien ja f@cebook kahvila-ravintola-baarin ihmiset :D Yhyy ikävä jäi. Kun sanottiin, ettei nyt osteta mitään, ollaan vaan iltakävelyllä, niin tyypit tarjos silti ilmaiset kahvit :3
Alexander Rybak majottui samassa hotellissa kanssamme lähes koko viikon. Tuli bongailtua sitä pitkin viikkoa hotellilta, altaalta, rannalta ja vaikka mistä, mutta vikana päivänä puolisen tuntia ennen lähtöä sitten uskallauduin häiritsemään ja juttusille :-D Mitä nyt jokunen sana vaihdettiin, niin vaikutti kyllä oikein mukavalta tyypiltä! Kun kysyin, olisiko hänellä hetki aikaa, hän sanoi "Tottakai!" ja talutti tuonne ylemmäs hotellin eteen, sillä hän oli joukkoineen lähdössä jonnekin. Hehee arvas et oon suomalainen :D (omg ryypakki taputti mua takamukselle, entiiä oliko se vahinko vai tarkotuksellinen, semmonen kaverillinen taputus mut vähä turhan alas :D:D:D:D:D::D) Joo ja kuvaajatäti ei oikein osannut tarkentaa :D/

Tosiaan sitten lauantai-sunnuntai välisenä yönä joskus puoli yhden maissa hypättiin bussin kyytiin ja lähdettiin ajamaan kohti Antalyaa. Bussimatka kesti parisen tuntia ja nukuin koko matkan. Sitten lentokentälle lähtöselvityksiin ja odottelemaan lentoa. Lento lähti puoli kuuden aikaan. Lentokin meni lähinnä nukkuessa. Takaisin Suomessa olimme ennen kymmentä. Takaisin ankean harmaassa Suomessa :( Oli aikamoinen "shokki" palata tänne kylmyyteen, kun oli tottunut etelän lämpöön.. Mutta onneksi kesä on tuloillaan pikkuhiljaa täälläkin.....
Mutta ikävä kyllä tulee Alanyaa. Pakko päästä joskus uudestaan! :3

Siinäpäs nyt oli kertomusta reissustani :D Kaikenkaikkiaan oikeasti ihanampi reissu kun olisin osannut kuvitellakaan! Hirmuinen matkakuume tuli, tahtoo uudestaaan! :( Tuli kyllä ainakin tinkiminen tutuksi viikon aikana :D Ja kiva, että tuli oikeestikkin PALJON lisää varmuutta puhua ja käyttää englantia, ennen kun olen vieroksunut todella paljon etenkin englannin puhumista. Hyvin sain itseni ymmärretyksi ja samoin hyvin ymmärsin myös muita :D Onneksi on olemassa facebookit ja skypet niin pystyy juttelemaan uusien tuttavuuksien kanssa, vaikka kaukana ovatkin. Saatan tehdä vielä toisenkin kuvapostauksen Alanyassa räpsimilleni kuville, sillä tähänkin tuli näin paljon kuvia ja silti jouduin karsimaan hirveästi pois :D Ja ehkä voisin joitakin ostoksiakin esitellä :> Tässä lopuksi sitten vielä parisen biisiä, joista tulee reissu mieleen. Ensimmäinen soi useaan otteeseen Heikinbaarissa ja kuvaa lomaa aika hyvin ;)  Ja toinen soi lomalla jatkuvasti päässäni, sillä se soi niiiin monessa kaupassa ja muutenkin joka puolella :D
Terveisiä sinne Suomeen päin,
herroiksi me eletään täällä näin,
talviturkin Turkin kuumaan santaan heitin
Meillä täällä jäät on lasissa,
teillä ne kai vielä on pihassa
Täällä minä Alanyan kuningasta leikin

1. ihan huippu postaus!:) oon käyny tuol melkee nois kaikis samois paikois ja aivanku oisin ite kirjottanu tän! + tuttu tunne ku blondina tuol.. muhunki tais pari miekkosta jokseenkin ihastua ainakin puheista ym. päätellen :D! ja käy toki tuol hamamis ens kerran, oli tosi hauska "kokemus"!

1. Hahaa, kiitos! :)Nojoo, tuollakin tuntui muutamakin ihastuneen,tai ainakin kiinnittäneen kovasti huomionsa minuun :D

Muuten olisinkin mennyt hamamiin, mutta minua vaan jotenkin ahdisti se ajatus siitä :D Hyi,entiiä ooon tylsä, mut en vaa jotenki tykkää että joku häärää siinä ympärillä pesemässä! :D Ja musta tuntuu, et en ainakaan alkuun osais ees rentoutua tuollaisissa. Mut ehkä sitten joskus.. :>

2. Ihana postaus, kertakaikkiaan! :) Oon itekki käyny turkissa mutta siitä on jo pari vuotta aikaa. Minäkin suosittelen ehottomasti tuota hamamia! myönnän että joo alkuun oli tosi ujo olo itselläkin kun siinä toisten edessä lehrasin sen veden kanssa, mutta sitten kun se nainen kuori mun ihon, se oli jotain NIIN ihanaa ja varsinkin se olo sen jälkeen! En voi uskoo että ikinä musta ois kuoriutunu niin paljon ihoa kerralla! Se on oikeesti shokeeraavaa :D etkä saa samallalailla itse kuorittua itseäs vaikka kuin koittasit :/ + se ihana hieronta koko homman päätteeksi, kruunasi koko elämyksen. Joten käy ihmeessä enskerralla kokeilemassa rohkeesti.

Heti kun luin tosta sun matkasta, iski hirveä hinku päästä Alanyaan takaisin :D

1. Kiitoksia! :) Nojoo, iskäkin sitä hamamia minulle kovasti hehkutti, mutta en silti uskaltautunut itse menemään... Iskä olis vissiin maksanutkin :D Ensi kerralla kyllä voisi repäistä ja mennä siihen. Ja kyllä, seuraava kerta Alanyaan on pakko tulla!!! :D

Haha, munkaan ei pitäisi katsella noita kuvia jatkuvasti, sillä tulee vaan isompi ikävä. Kokoajan semmonen hirvee Alanyahehkutus päällä, mutta kun siellä oli vaan niin ihanaa :'D

3. hahaha tuo rybakin taputus - juttu!! :DDD

1. Niinpä :DD Menin ite vähän hämilleni siinä, koska se oli..Odottamatonta XD Oltiinkoha just kuvia ottamassa sillon tai just ku saatiin kuvat otettuu nii tuntuu vaa *taptaptap* :DD

4. Ihana matkapostaus! Omakin matkakuume senkun kasvaa - ollaan myös varattu ensi kuulle all inclusive-matka lämpimään! Turkkia en oo koskaan kokeillut, ehkä jotenkin vierastanu ja ajatellu et se on viimenen paikka minne haluaa lähtee (just tunkeilevien turkkilaisten) takia, mutta tän perusteella vois joskus kokeillaki! :D ps. oliko paljonko lämmintä, kun jouduit nahkatakki päällä kulkeen??

1. Oiii, ihanaa lomaa sinulle! :) All inclusive on kyllä ihan huippu, voi ottaa rennosti kun ei tarvii miettiä mitähän sitä tänään laittaisi ruuaksi tms :D Olihan siellä kyllä paljon niitä "tunkeilevia" turkkilaisia ja jos ahdistuu tuollaisesta kulttuurissa jossa kaduilla paljon huutelevia sisäänheittäjiä, niin turkki ei ehkä sitten oo ihan paras valinta. Mutta itselle suurin osa ihmisistä oli oikein mukavia, sattui oikeastaan vain yksi kunnon tyrkyttävä ja oikeesti ahdistava myyjä kohdalle.

Turkissa on vielä kevät menossa, joten lämpötilat oli päivisin ehkä 20-23 astetta, eli ihan sopiva näin suomalaiselle :D Auringonpaisteessa oli ihan kuumakin, päivisin kuljin shortseissa ja olkaimettomassa topissa, mutta iltaisin auringon laskettua lämpötila viileni melko nopeasti ehkä johonkin 16 asteeseen :>